top of page

פציעות גב במהלך השירות הצבאי


חיילים מתאמנים בשטח בנוי




פעמים רבות מוגשות למשרד הביטחון (קצין התגמולים) תביעות על ידי חיילים שסובלים מפגיעה אורתופדית, ובפרט בגבם, במהלך שירותם הצבאי. חיילים אלה מבקשים הכרה בפציעותיהם ככאלה שאירעו תוך כדי ועקב שירותם הצבאי, ובעקבות זאת הם דורשים קביעת אחוזי נכות. מאמר זה יעמיק בנבכי תביעות מסוג זה ובתהליך קבלת הכרה וקצבת נכות.


כידוע, למשרד הביטחון תפקיד מכריע במתן תמיכה לחיילים שנפצעו במהלך שירותם הצבאי. עם זאת, לא כל הפציעות מוכרות מיד כקשורות לשירות צבאי, קרי, מחלוקות בין החיילים הפצועים לבין קציני התגמולים האחראים להערכת תביעותיהם. הדבר נכון במיוחד לגבי פציעות אורתופדיות, שבהן קביעת הקשר הסיבתי יכולה להיות מאתגרת יותר בהשוואה לסוגים אחרים של פציעות.


פציעות גב, במיוחד, יכולות להיות מתישות ומשנות חיים עבור האנשים הפגועים. לעתים קרובות הם דורשים טיפול רפואי נרחב, שיקום וטיפול שוטף. עבור חיילים שסבלו מפגיעות אלו במהלך שירותם, חשוב שיקבלו הכרה ופיצוי נאותים שיסייעו להם להתמודד עם האתגרים הפיזיים, הנפשיים והכלכליים הנלווים למצבם. עם זאת, הבטחת הכרה זו ואחוזי נכות מתאימים אינה משימה קלה.


אחת הסיבות העיקריות לקושי בקבלת הכרה בפגיעות גב היא העובדה שהן יכולות להיגרם על ידי מספר רב של גורמים (לעתים בתקופה שבין השחרור מצה"ל ועד להגשת התביעה). לדוגמה, יציבה לקויה, תנועות חוזרות ונשנות, הרמת משאות כבדים ואפילו נטייה גנטית יכולים כולם לתרום להתפתחות בעיות גב. כתוצאה מכך, על קצין התגמולים לבחון בקפידה כל מקרה ומקרה כדי לקבוע אם הפגיעה אכן נגרמה או הוחמרה עקב שירותו הצבאי של החייל.


חיילים המגישים תביעות נגד משרד הביטחון נדרשים בדרך כלל להציג ראיות המוכיחות בבירור את הקשר בין שירותם הצבאי לבין הפציעה בגב. זה יכול לכלול תיעוד של אירועים, רשומות רפואיות וחוות דעת מומחים ממומחים אורתופדיים. במקרים מסוימים, ייתכן שחיילים יצטרכו גם לעבור בדיקות רפואיות נוספות או לספק ראיות נוספות לתמיכה בטענותיהם.


לאחר שפציעתו של חייל הוכרה כקשורה לשירותו הצבאי, השלב הבא הוא קביעת אחוזי הנכות המתאימים. אחוזי הנכות מייצגים את מידת הפגיעה ביכולתו לתפקד של אדם, והוא משפיע באופן ישיר על גובה הפיצוי הכספי שהוא זכאי לקבל. עבור פציעות גב, זה יכול לנוע בין אחוזים קלים יחסית עבור ליקויים קלים לאחוזים גבוהים יותר עבור נכויות חמורות יותר.


בעוד שתהליך קבלת הכרה ואחוזי נכות הולמים בגין נפגעי גב שנגרמו במהלך השירות הצבאי יכול להיות מאתגר, חיוני עבור נכי צה"ל אלה להמשיך להיאבק על זכויותיהם. בעשותם כן, הם לא רק מבטיחים את התמיכה שהם זקוקים לה כדי לנהל את תנאיהם, אלא הם גם מעלים את המודעות לחשיבות של הכרה ופיצוי נאותים של כל החיילים שנפצעו בעת השירות הצבאי.


לסיכום, המאבק להכרה ולפיצוי לחיילים פגועי גב הוא מאבק מתמשך. נדרשת התמדה, נחישות וראיות חזקות כדי לשכנע את משרד הביטחון ואת קצין התגמולים בלגיטימיות של טענותיהם. ככל שיותר חיילים חושפים את סיפוריהם ודורשים צדק, חיוני שהמחוקק והרשות המבצעת, קרי, אנשי משרד הביטחון, יכירו באלה ששילמו מחיר כבד ויבטיחו שהם מקבלים את התמיכה והפיצוי המגיעים להם בצדק.








3 צפיות
bottom of page